Waarom is het zo belangrijk om goed beeldmateriaal te hebben als interieurontwerper?

Je hoort het misschien weleens op sociale media of om je heen: mensen zijn een beetje klaar met de perfecte plaatjes. Het mag allemaal meer down to earth en realistisch zijn als je foto’s op sociale media post. En je kunt prima zelf met je mobiel aan de slag, daar heb je toch geen fancy fotograaf voor nodig? Toch ligt het net even anders als jij een interieurontwerper bent. Waarom dat zo is leg ik je uit in deze blog.

Je bouwt er vertrouwen mee op

Jouw ideale klant is een beetje verwend. Ze zoeken graag interieurinspiratie op bijvoorbeeld Instagram en Pinterest wanneer ze toe zijn aan een nieuwe inrichting, en hebben de mooiste beelden opgeslagen als inspiratie daarvoor. Je zou kunnen zeggen dat de lat best hoog ligt voor beeldmateriaal, omdat woonblad-waardig de norm is. 

Die ideale klant zoekt iemand die hun interieur tot een mooi, samenhangend geheel kan omtoveren. Iemand die gevoel heeft voor kleur, sfeer en harmonie. Hoe kunnen ze jou vertrouwen om dat voor ze te doen als dat niet overkomt op de foto’s van jouw werk?

Goed beeld levert meer klanten en omzet op

Het klinkt misschien oppervlakkig, maar mensen zullen jou onbewust classificeren als ‘minder professioneel’ als je foto’s niet zo goed zijn. Een bedrijf dat investeert in goed beeldmateriaal komt over als een bedrijf dat zijn zaken op orde heeft.

Wees niet bang om te investeren in een interieurfotograaf en/of personal branding fotograaf. Deze investering betaalt zich uiteindelijk terug in meer klanten en meer omzet. Professionele, sprekende foto’s spelen meer op gevoel in, waardoor klanten sneller een JA voelen bij jou.

Daarnaast weten getrainde interieurfotografen precies waar ze op moeten letten, hoe ze een interieurfoto moeten nabewerken zodat het licht en de kleuren perfect zijn en hoe jouw interieurontwerp tot in de details goed uit de verf komt. Dat kost jou maanden, zo niet jaren, om te leren. Interieurfotografie is een lastige tak van fotografie waar veel bij komt kijken. Wanneer je bedrijf groeit, is het slim om zaken uit te besteden aan specialisten.

Het versterkt jouw imago

Alles wat jij als bedrijf naar buiten brengt, draagt bij aan jouw imago. Ook wel branding genoemd. Jouw taalgebruik, je huisstijl, je beeldmateriaal en hoe je jezelf presenteert zijn allemaal onderdelen waarop mensen besluiten of ze met jou willen werken.

Als een potentiële klant op jouw Instagram account komt en ze zien een rommelig geheel met foto’s die even snel gemaakt zijn, dan geeft dat een signaal af dat je jouw uitstraling niet zo belangrijk vindt. Wat als jij net zo denkt over de ontwerpen die je maakt voor een klant? Zie je sociale media accounts als extra visitekaartjes. Wanneer je socials, website en presentatieboeken er aantrekkelijk uit zien qua layout en fotografie, verleid je makkelijker die leuke klant.

Ook personal branding foto’s bouwen een imago op. Spontane foto’s van jou aan het werk of in je persoonlijke omgeving. Met dit soort foto’s (en een bijbehorend verhaal) geef je mensen de kans om te kijken of ze een klik met je voelen. Ze voelen zich met jou verbonden, zonder dat je ze hebt ontmoet. Hierdoor is de drempel naar een kennismakingsgesprek bij jou ook lager.

Het trekt snel de aandacht in een verzadigde markt

Elk jaar komen er honderden nieuwe interieurontwerpers en -stylisten bij. Wanneer een potentiële klant online zoekt op interieurontwerper, dan hebben ze binnen een paar seconden een (eerste) oordeel over je. Professionele fotografie is een van de snelste manieren om de aandacht vast te houden, zodat ze verder willen lezen over jouw werkwijze en wat jij te bieden hebt.

Probeer daarom goed erover na te denken hoe je interieurfotografie voor je bedrijf in kan zetten. Mocht je niet goed weten waar je moet beginnen, plan geheel vrijblijvend een virtuele kop koffie met mij in om te sparren over jouw plannen of laat je inspireren door mijn tips op Instagram.

Je las een gastblog van Chiela van Meerwijk, interieurfotograaf & brandingspecialist. Met mijn achtergrond als grafisch vormgever en specialisatie in interieurfotografie, snap ik zichtlijnen, composities, kleurcombinaties en het oproepen van gevoel bij een kijker. Ik heb meer dan 90 interieurondernemers geholpen met het neerzetten van een sterke fundering voor hun bedrijf door professionele interieurfotografie, personal branding fotografie, strategie en branding. Ontdek meer over mij op mijn website.

 

Wil je nog meer leuke blogs lezen? Klik dan hier